-
Сповіщення: Увесь № 117 за 2023 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
ІПК ДПСУ “Чи може ФОП повернути готівкою оплату за товар, отриману через термінал” від 07.12.2023 р. № 4552/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Індивідуальна податкова консультація
від 07.12.2023 р. № 4552/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК
(Витяг)
Чи може ФОП повернути готівкою оплату за товар, отриману через термінал
<…>
Відповідно до звернення основними джерелами надходження коштів у Підприємця є операції продажу продуктів харчування та напоїв населенню, обслуговування їжею, надання послуг з тимчасового розміщення в місцях проживання.
Основним джерелом надходження коштів є операції з еквайрингу — платіжні термінали (POS-термінали).
У зв’язку з воєнним станом в Україні діяльність Підприємцем призупинена. Платіжні термінали (POS-термінали) не використовуються та повернуті банку, а на рахунку недостатньо коштів для повернення їх за неотриманий покупцями товар (ненадану послугу).
У зв’язку з зупиненням діяльності надходять заяви від клієнтів щодо повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу), в тому числі готівкою. Оплата за товар/послуги проводилася через реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО/ПРРО) з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)).
У зв’язку зі складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунків за товари (послуги) Підприємець звернувся до податкового органу із такими запитаннями.
1. Чи мас право Підприємець повернути кошти готівкою за неотриманий товар (ненадану послугу), якщо оплата проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів))?
2. Чи має право Підприємець повернути кошти безготівковою оплатою на розрахунковий рахунок IBAN за неотриманий товар (ненадану послугу), якщо оплата проводилася через
РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)?
3. Яку відповідальність передбачено, якщо кошти за неотриманий товар (ненадану послугу) повертаються готівкою, а оплата за отриманий товар проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)?
<…>
Щодо питання 1
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” (далі — Закон № 265).
Із визначення розрахункової операції, наведеної у статті 2 Закону № 265, вбачається, що воно встановлює особливий режим розрахунків під час повернення товару (відмови від послуги), оплата за які здійснена із застосуванням банківської платіжної картки.
Так, відповідно до зазначених вимог передбачається обов’язок продавців товарів (послуг) здійснювати оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів до банку покупця.
Таким чином, як відповідь на питання 1 повідомляємо, що Закон № 265 не передбачає можливості повернути покупцеві кошти готівкою за неотриманий товар (ненадану послугу), якщо оплата проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)).
Щодо питання 2
З урахуванням відповіді на питання 1, як відповідь на питання 2 повідомляємо, що Підприємець має право повернути покупцям кошти шляхом ініціювання безготівкового платежу на розрахунковий рахунок таких покупців.
Щодо питання 3
Як відповідь на питання 3 повідомляємо, що Закон № 265 не встановлює відповідальності за зміну форми розрахунків під час операцій з повернення товарів (послуг).
<…>
#ФОП, #готівка, #РРО