-
Сповіщення: Увесь № 17 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Про бізнес на охоплених війною територіях (Інтерв’ю з начальником ГУ ДПС у Луганській області Височиною Ольгою Анатоліївною)
Інтерв’ю з начальником ГУ ДПС у Луганській області Височиною Ольгою Анатоліївною.
Ольга Височина —
начальник ГУ ДПС у Луганській обл.
О. В.: Хочеться розпочати нашу розмову зі слів вдячності платникам податків Луганської області, які незважаючи на складну ситуацію в країні, втрати матеріальних цінностей та засобів виробництва, а також, на жаль, не можуть нині використовувати робочу силу в обсягах, що були до моменту повномасштабної агресії рф, продовжують виконувати свої податкові зобов’язання та своєчасно сплачують податки, чим наближають нашу перемогу.
Так, за період 2023 р. завдяки платникам податків Луганщини державний бюджет наповнився на 2 246,3 млн грн. У січні — грудні 2023 р. підприємства й підприємці Луганської області сплатили 2 867,5 млн грн єдиного внеску.
Ми вдячні платникам Луганщини за сумлінне та відповідальне ставлення до своїх обов’язків, за підтримку обороноздатності країни!
Із початком повномасштабного вторгнення рф і дотепер у платників Луганської області виникає досить багато запитань: чи потрібно проводити перереєстрацію бізнесу, якщо суб’єкт господарювання залишає податкову адресу за місцем реєстрації в Луганській області? Адже реєстрація бізнесу на тимчасово окупованій території створює певні складнощі, пов’язані з укладенням договорів у сфері господарської діяльності.
О. В.: Спочатку треба визначити, яка територія вважається тимчасово окупованою й окупованою саме в розумінні законодавства.
Так, відповідно до Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” від 15.04.2014 р. № 1207-VII (далі — Закон № 1207) визначено окремі території України, що входять до складу Донецької та Луганської областей, які є окупованими російською федерацією (у тому числі окупаційною адміністрацією російської федерації) починаючи з 07.04.2014 р. Межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях із цієї дати, визначено Президентом України за поданням Міністерства оборони України, підготовленим на основі пропозицій Генерального штабу Збройних Сил України (Указ Президента України від 07.02.2019 р. № 32/2019).
Статтею 13 Закону № 1207 передбачено, що здійснення господарської діяльності юридичними особами, місцезнаходженням яких є тимчасово окупована територія, дозволяється лише після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Після початку повномасштабної військової агресії російської федерації проти України змін до Указу Президента України від 07.02.2019 р. № 32/2019 не вносили і, відповідно, перелік окупованих територій не розширювався.
А чи не визнають договори з такими платниками податків нікчемними?
О. В.: Кабінетом Міністрів України не ухвалено рішень, які б поширювали нікчемність правочинів чи встановлювали б інші обмеження щодо здійснення господарської діяльності із суб’єктами, які зареєстровані на територіях України, тимчасово окупованих після 24.02.2022 р., і так само не затверджено документів, які б вказували, що суб’єкти господарювання з таких територій мають в обов’язковому порядку перереєструватися на підконтрольну територію України.
Які ще зміни у податковому законодавстві будуть корисні вашим платникам податків?
О. В.: Однією з важливих змін у податковому законодавстві, яка спрямована на допомогу платникам податків, є наказ Міністерства фінансів України “Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження” від 29.07.2022 р. № 225 (далі — Порядок № 225).
За цим порядком платники отримали алгоритм дій у разі підтвердження відсутності можливості виконувати податкові обов’язки. Наказ набрав чинності 06.09.2022 р.
Саме цей документ визначає, як діяти бізнесу, щоб уникнути відповідальності, якщо під час дії воєнного стану немає можливості виконувати податкові обов’язки, зокрема, своєчасно звітувати і сплачувати податки.
Водночас, незважаючи на те, що Луганська область була і залишається тимчасово окупованою територією, ба більше, областю, де точилися і зараз тривають активні бойові дії внаслідок російської агресії, не всі платники скористалися можливістю застосування положень Порядку № 225 у встановлені строки подання заяв — із 6 до 30 вересня 2022 р.
Але слід звернути увагу на те, що Порядком № 225 за платником залишено право на подання заяви за межами строку звернення.
Частина 4 р. ІІ “Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових зобов’язань та спосіб інформування контролюючих органів” Порядку № 225 встановлює правила щодо платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з’явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків, тобто після 30.09.2022 року.
Зокрема, у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного з податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів із першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Заяву можна подати в довільній формі разом із повним переліком документів, що визначені:
- у Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків — юридичної особи, у т. ч. щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т.ч. обов’язок податкового агента (Додаток до Порядку № 225);
- або в Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків — фізичної особи, зокрема, самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т.ч. обов’язок податкового агента (Додаток до Порядку № 225).
Пам’ятайте, що оригінали документів, які підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку, платник податків зобов’язаний зберігати протягом строків давності, встановлених Податковим кодексом України.
Як ви, тобто податкова Луганщини, здійснює оперативну комунікацію з платниками податків, адже ваші платники знаходяться майже на всій території України?
О. В.: Однією з головних задач податкової служби є створення зручних і доступних умов для отримання адміністративних, інформаційних та інших послуг.
Для того, щоб зробити процес комунікації з платниками податків максимально автоматизованим, ДПС України постійно розширює можливості електронних сервісів та продовжує робити їх ще доступнішими для користувачів.
Найпопулярнішим електронним сервісом ДПС України залишається Електронний кабінет, за допомогою якого фізичні особи, фізичні особи — підприємці, юридичні особи можуть отримувати всі послуги дистанційно в режимі реального часу (24/7). Особливо це актуально сьогодні в умовах дії правового режиму воєнного стану.
Нині листування податкових органів із платниками податків відбувається в електронному форматі через Електронний кабінет платника податків. Також Електронний кабінет дає можливість сформувати та надіслати до податкових органів податкову звітність, запити на отримання інформації, заяви для реєстрації платниками окремих податків.
Залежно від типу платника (юридична особа, фізична особа — суб’єкт підприємницької діяльності, громадянин, посадова особа державного органу тощо) надається доступ до різної інформації, як-от: перегляд облікових даних платника; подання звітності в електронному вигляді до органів ДПС, пенсійного фонду та статистики; перегляд та друк раніше поданої звітності; листування з органами ДПС подання заяв, запитів для отримання інформації; перегляд інформації про стан розрахунків із бюджетом; реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування до них у Єдиному реєстрі податкових накладних; перегляд інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, інформації з реєстрів операцій та транзакцій у системі Електронного адміністрування ПДВ, інформації з реєстрів операцій та транзакцій у системі Електронного адміністрування реалізації пального.
Окрім того, в Електронному кабінеті платник може в режимі реального часу отримати доступ до особистої інформації, а саме отримати відомості про суми отриманих доходів й утриманих податків, стан поданої звітності тощо.
Робота у приватній частині Електронного кабінету відбувається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн в один із таких способів:
- із використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого надавача електронних довірчих послуг;
- ідентифікації через id.gov.ua;
- за допомогою Дія Підпису;
- за допомогою “хмарних” КЕП.
У зв’язку з введенням в Україні воєнного стану платники податків Луганщини можуть звернутися до будь-якого Центру обслуговування платників, де можуть отримати сервісне обслуговування, зокрема, надання адміністративних послуг, виконання інших функцій сервісного обслуговування здійснюється іншими територіальними органами ДПС незалежно від місця обліку платника податків.
Уся актуальна інформація щодо змін у податковому законодавстві розміщується на сайті Головного управління ДПС у Луганській області. Також у розділі “Контакти” знаходься номери мобільних телефонів “гарячих ліній” за напрямами, зателефонувавши на які платники податків отримають вичерпні відповіді на свої запитання.
Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Височиної — начальника ГУ ДПС у Луганській обл. — головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк
#інтерв’ю, #ВоєннийСтан, #бізнес