-
Сповіщення: Увесь № 50 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Державна казначейська служба України про зміни в процедурах відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Казначейства (Інтерв’ю із заступницею Голови Державної казначейської служби України Любов’ю Стародубцевою)
Інтерв’ю із заступницею Голови Державної казначейської служби України Любов’ю Стародубцевою.
Розкажіть, будь ласка, про зміни в процедурах відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Казначейства. Що потрібно знати?
Л. С.: Із метою гармонізації й оптимізації процедур та документів, що застосовуються в процесі відкриття та закриття рахунків розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, інших клієнтів, які перебувають на казначейському обслуговуванні відповідно до законодавства (далі — клієнти), та їх подальшого розрахунково-касового обслуговування в органах Казначейства, у тому числі дистанційного, а також посилення відповідальності клієнтів та їх посадових осіб за інформаційну безпеку під час підключення та використання системи дистанційного обслуговування “Клієнт Казначейства — Казначейство” Міністерством фінансів України наказом від 18.01.2024 р. № 23 (далі — наказ № 23) внесено зміни до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну України від 22.06.12 р. № 758, зареєстрованим у Мін’юсті України 18.07.12 р. за № 1206/21518 (далі — Порядок № 758), виклавши його в новій редакції.
Які особливості наказу № 23 варто враховувати — розглянемо в цій публікації.
З якої дати застосовується нова редакція Порядку № 758?
Л. С.: Наказ № 23 набув чинності 23.02.2024 р., відповідно, починаючи з цієї дати клієнти мають подавати документи для відкриття рахунків за процедурами та формами, передбаченими новою редакцією Порядку № 758.
Чи змінили процедуру укладання договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування та чи потрібно переукладати чинні договори?
Л. С.: Відповідно до нової редакції Порядку № 758 процедура укладання договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування з клієнтами (далі — Договір) зазнала змін.
Так, згідно з п. 8 р. І Порядку № 758 Договір формується на підставі примірного договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування (додаток 1 до цього Порядку). Договір містить положення щодо дистанційного обслуговування через систему дистанційного обслуговування “Клієнт Казначейства — Казначейство” з використанням засобів криптографічного захисту інформації Казначейства (далі — СДО). Отже, окремий договір про дистанційне обслуговування з використанням СДО відтепер укладати не потрібно. Про ухвалене рішення щодо дистанційного обслуговування клієнт повідомлятиме орган Казначейства шляхом надання листа за підписом керівника та відбитка печатки клієнта.
Водночас пунктом 3 наказу № 23 встановлено, що Казначейство у тримісячний строк із дня набрання чинності цим наказом має забезпечити переукладення з клієнтами Договорів відповідно до вимог цього наказу (з огляду на дати набрання чинності наказом № 23 цей термін спливає 23.05.2024 р.).
Згідно з п. 22 р. VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України Казначейство та органи Казначейства забезпечують казначейське обслуговування бюджетних коштів з урахуванням положень Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 9 червня 2021 року № 590, зі змінами та доповненнями (далі — Порядок № 590).
Згідно з п. 14 Порядку № 590 розрахунково-касове обслуговування розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, інших клієнтів здійснюється Казначейством та органами Казначейства в особливому режимі в установленому законодавством порядку з урахуванням особливостей, визначених Порядком № 590. Водночас відповідно до наказу № 23 з клієнтами, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих, і не здійснюють своєї діяльності у штатному режимі, у разі неможливості переукладення Договорів у встановлений термін дозволено переукладання таких Договорів протягом трьох місяців із дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
Окрім того, р. І Порядку № 758 доповнено нормою про необхідність укладення нового Договору з органом Казначейства за новим
місцезнаходженням/місцем обслуговування клієнта у разі його зміни (п. 9).
Які рахунки відкриваються в органах Казначейства?
Л. С.: Нагадаємо, що в органах Казначейства відкриваються бюджетні рахунки — для забезпечення казначейського обслуговування коштів державного та місцевих бюджетів та небюджетні — за операціями, що не належать до операцій із виконання бюджетів і відкриваються клієнтам у випадках, передбачених законодавством України.
Загальні визначення видів бюджетних та небюджетних рахунків не змінено. Варто уточнити, що рахунки за загальнодержавними видатками та кредитуванням відкриваються головним розпорядникам коштів державного бюджету, а перелік небюджетних рахунків доповнено рахунками для зарахування коштів попередньої оплати.
Поза тим, Порядок № 758 доповнено новими термінами:
- бюджетні рахунки для здійснення витрат (рахунки за витратами) — рахунки, які відкривають органи Казначейства для здійснення операцій за витратами державного та місцевих бюджетів для забезпечення виконання закону про Державний бюджет України та рішень про місцеві бюджети (такі рахунки відкриваються одночасно з відкриттям відповідних рахунків за надходженнями);
- рахунки для обліку операцій із надання кредитів — реєстраційні (спеціальні реєстраційні) рахунки розпорядників бюджетних коштів та рахунки одержувачів бюджетних коштів, які відкриваються для здійснення операцій із надання кредитів із бюджету (додаток № 8 Перелік рахунків).
Які зміни відбулися в переліку та формах документів, що подаються для відкриття та закриття рахунків клієнтами до органів Казначейства?
Л. С.: Суттєвих змін у складі документів, які подаються для відкриття та закриття рахунків, не відбулося. Відтепер розпорядники та одержувачі бюджетних коштів не повинні подавати для відкриття рахунків копії довідки про включення до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Заразом Порядок № 758 доповнено нормами щодо подання Інформації про кваліфіковані електронні підписи та кваліфіковану електронну печатку (далі — Інформація), форму якої наведено в додатку 10 до Порядку № 758. Інформація подається разом із карткою зі зразками підписів та відбитка печатки (далі — картка) та значно спрощує порядок надання доступу до СДО, адже відтепер подавати додатково заявку на підключення до СДО на кожного користувача, який має право першого чи другого підпису, не потрібно.
В Інформації зазначаються дані щодо наявного діючого кваліфікованого електронного підпису осіб, яким надано право першого і другого підписів, та дані щодо чинної кваліфікованої електронної печатки клієнта.
Інформація подається за підписом особи, яка згідно з карткою (тимчасовою карткою) має право першого підпису, та засвідчується відбитком печатки клієнта.
У разі зміни кваліфікованого електронного підпису та/або кваліфікованої електронної печатки, наведених в Інформації, подається нова Інформація без подання картки (тимчасової картки).
Також необхідно зокремити увагу, що особи, котрі є нерезидентами, до картки мають додатково подати копію нотаріально засвідченого перекладу державною мовою документа, що посвідчує особу, та відповідно до законодавства України може використовуватися на території України для вчинення правочинів.
Здійснено конкретизацію в частині копій документів, що подаються разом із карткою та підтверджують повноваження зазначених у картці осіб, — це, зокрема, документи щодо призначення/звільнення, відсторонення. Також уточнено, що копії документів, які надаються разом із карткою, подають у разі внесення змін до цих документів.
Змінено форми заяв на відкриття й закриття рахунків, картки та переліку рахунків. Тож із 23.02.2024 р. подавати документи до органів Казначейства необхідно за зміненими формами.
У додатках до цієї публікації надамо приклади оформлення заяв на відкриття та закриття рахунків, картки та переліку рахунків на прикладі Державної казначейської служби України як розпорядника бюджетних коштів (додатки 5, 6, 8, 12).
Які основні зміни в процедурах закриття рахунків?
Л. С.: Варто зазначити, що загальновідома процедура щодо закриття рахунків в органах Казначейства не змінилася. Однак з’явилася нова норма щодо порядку закриття небюджетних рахунків, а саме: п. 8 р. VII нової редакції Порядку № 758 передбачено, що в разі наявності залишку коштів на небюджетних рахунках підприємств, установ, організацій та фізичних осіб — підприємців (окрім рахунків розпорядників бюджетних коштів, одержувачів бюджетних коштів та державних цільових фондів) та якщо за такими рахунками не здійснювалися операції протягом останніх трьох років, органи Казначейства на підставі відомостей про державну реєстрацію припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця) або інформації про припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця), відомості щодо якої згідно із законодавством України не містяться в Єдиному державному реєстрі, закривають такі рахунки у порядку, передбаченому абзацом третім цього пункту, а залишки коштів перераховують у дохід відповідного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 24060300 “Інші надходження” (додаток 6 “Заява про закриття рахунків”).
В який спосіб подаються документи та чи може орган Казначейства відмовити у відкритті рахунків?
Л. С.: Відтепер документи на відкриття рахунків подають до органу Казначейства із супровідним листом особи, яка має відповідні повноваження та право першого або другого підпису.
З’явилася нова норма, згідно з якою клієнт повинен подати до органу Казначейства перелік рахунків (додаток 8 до Порядку № 758) протягом п’яти робочих днів із дати отримання повідомлення про відкриття рахунків.
Збереглася норма щодо встановлених термінів відкриття органами Казначейства рахунків клієнтам та доповнено нормою про випадки невідкриття рахунків клієнтам органами Казначейства.
Нагадаємо: органи Казначейства відкривають рахунки клієнтам не пізніше трьох робочих днів із дати подання повного пакета документів та/або заяви про відкриття рахунків клієнта.
Органи Казначейства не відкривають рахунки в разі:
- недотримання клієнтом вимог щодо оформлення поданих документів;
- подання неповного пакета документів;
- невідповідності даних, наведених у картці зі зразками підписів та відбитка печатки, вимогам, визначеним абзацом 3 п. 1 р. IV Порядку № 758.
У разі, якщо клієнтами не дотримано зазначених вимог, органи Казначейства протягом трьох робочих днів із дня отримання документів повертають їх клієнту на доопрацювання разом із супровідним листом, в якому зазначаються причини повернення.
Продовження інтерв’ю із заступницею Голови Державної казначейської служби України Любов’ю Стародубцевою читайте в електронному номері на сайті
Ексклюзивне інтерв’ю заступниці Голови Державної казначейської служби
України Любові Стародубцевої головному редактору газети“Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк