-
Сповіщення: Увесь № 70 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Електронні лікарняні: формування, статуси, алгоритм виплати
Як дізнатися про формування елікарняного, його статуси, алгоритм виплати за листками непрацездатності — розповідає начальниця Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області Наталія Рад.
Як формується електронний листок непрацездатності і як застрахована особа може дізнатися, що його відкрито?
Н. Р.: Листок непрацездатності — це документ, сформований програмними засобами Електронного реєстру листків непрацездатності на підставі інформації медичного висновку в разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи (офіційно працевлаштованої) в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Органами Пенсійного фонду України здійснюється ведення Електронного реєстру листків непрацездатності.
Спочатку лікар закладу охорони здоров’я створює медичний висновок та відправляє до реєстру листків непрацездатності, після чого на контактний номер телефону застрахованої особи надійдуть два SMS-повідомлення:
- від E-Health — щодо створення е-медвисновку із зазначенням його номера;
- від Пенсійного фонду — щодо формування е-лікарняного, його номера і періоду дії.
Яка різниця між медичним висновком про тимчасову непрацездатність та е-лікарняним?
Н. Р.: Медичний висновок про тимчасову непрацездатність та е-лікарняний, який є електронним аналогом паперового листка непрацездатності, — два різні електронні документи, тісно пов’язані між собою, оскільки засвідчують факт тимчасової непрацездатності людини.
Медичний висновок про тимчасову непрацездатність (МВТН) — це електронний документ, який:
- містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності,
- засвідчує тимчасову непрацездатність;
- може бути підставою для створення е-лікарняного.
Лікар створює МВТН в Електронній системі охорони здоров’я на підставі медичних записів (включно з основними даними, що містяться у сімейного лікаря, як-от паспортні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків, номер мобільного телефону тощо).
На підставі МВТН формується електронний листок непрацездатності.
Е-лікарняний (листок непрацездатності в електронному вигляді) — електронний документ, який:
- засвідчує факт тимчасової непрацездатності особи;
- є підставою для звільнення від роботи та оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок роботодавця, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Документ формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду України на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або рішення органу опіки та піклування.
З яких причин може не сформуватися е-лікарняний?
Н. Р.: Електронний лікарняний може не сформуватися з таких причин:
- якщо в реєстрі застрахованих осіб немає інформації про трудові відносини особи на дату початку періоду її непрацездатності, повідомлення про прийняття працівника на роботу;
- в обліковій картці застрахованої особи зазначено некоректні, помилкові, неактуальні відомості.
СМС-повідомлення про підтвердження відкриття е-лікарняного може не надійти, якщо:
- особа не авторизувалася в особистому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду України та не підключила сервісу дистанційного інформування від Пенсійного фонду;
- в особистому кабінеті неактуальний номер телефону;
- особа офіційно не працевлаштована та в реєстрі немає даних про сплату єдиного соціального внеску;
- особа не є застрахованою та її дані відсутні в реєстрі застрахованих осіб;
- роботодавець не подав даних про працівника для внесення до реєстру застрахованих осіб.
Який алгоритм здійснення виплати за лікарняним?
Н. Р.: Порядок здійснення виплат за лікарняним такий.
1. Застрахована особа звертається до лікаря для встановлення факту тимчасової втрати працездатності.
2. Лікар за результатами огляду створює медичний висновок про тимчасову непрацездатність, який є підставою для формування листка непрацездатності.
3. Пенсійний фонд України створює лікарняний в Електронному реєстрі листків непрацездатності та передає його роботодавцю.
4. Роботодавець у кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України:
- отримує листок непрацездатності;
- формує заяву-розрахунок;
- направляє до Пенсійного фонду України.
5. Пенсійний фонд України опрацьовує заяву-розрахунок і не пізніше трьох днів після надходження заяви-розрахунку фінансує кошти на окремий рахунок працедавця.
6. Роботодавець виплачує допомогу застрахованій особі.
Перші п’ять днів за лікарняним оплачує роботодавець, надалі виплати надходять від Пенсійного фонду України.
Розмір виплат розраховується індивідуально з урахуванням страхового стажу, зарплати та кількості днів, які людина провела на лікарняному.
Застраховані особи можуть отримати:
- 50% середньої зарплати, якщо їхній страховий стаж не перевищує 3 років;
- 60% — стаж від 3 до 5 років;
- 70% — стаж від 5 до 8 років;
- 100% — стаж понад 8 років.
Як роботодавцю подати заяву-розрахунок для виплат за лікарняними через вебпортал Пенсійного фонду?
Н. Р.: Для отримання фінансування за лікарняними роботодавець має подати через вебпортал заяву-розрахунок із відомостями про нараховані застрахованим особам кошти.
Щоб сформувати заяву-розрахунок, страхувальнику необхідно:
1) увійти на вебпортал за допомогою КЕП;
2) у меню ліворуч зайти до особистого кабінету страхувальника, потім до розділу “Заяви-розрахунки” та натиснути кнопку “Створити нову”;
3) додати інформацію в зазначені поля форми заяви-розрахунку (деякі з них система заповнює автоматично) та натиснути “Продовжити”.
На екрані з’явиться форма згідно з умовами створення заяви-розрахунку: “Додаток про тимчасову непрацездатність” або “Додаток про тимчасову непрацездатність внаслідок нещасного випадку або профзахворювання”, в якій відображено дані лікарняних кожного працівника відповідно до страхового випадку. До додатків потрапляють лише ті лікарняні, виплати за якими відшкодовує Пенсійний фонд;
4) натиснути на “олівець” та внести інформацію про конкретного працівника;
5) оформити заяву-розрахунок за всіма обраними лікарняними та обрати опцію “Сформувати заяву-розрахунок”;
6) підписати заяву-розрахунок за допомогою КЕП та відправити до Пенсійного фонду.
Після подання заяви-розрахунку користувач-страхувальник може переглянути інформацію щодо її стану та рішення за результатами опрацювання.
Які бувають статуси е-лікарняних і що вони означають?
Н. Р.: У кабінеті страхувальника, з яким застрахована особа перебуває в трудових відносинах, сформований е-лікарняний може мати декілька статусів.
“Закритий”: електронний лікарняний набуває цього статусу з дня свого формування (відкриття) в Електронному реєстрі листків непрацездатності. За електронними лікарняними з таким статусом ще не можна нараховувати коштів.
Статус “закритий” змінюється на “Готовий до сплати” через 7 днів після дати:
- закриття (закінчення строку дії медичного висновку) — для лікарняних із тимчасової непрацездатності;
- відкриття (початок строку дії медичного висновку) — для лікарняних по вагітності та пологах.
Варто знати: якщо статус зміниться раніше, необхідно зачекати, адже протягом семиденного періоду до лікарняного можуть вноситися зміни.
“Готовий до сплати”: страхувальник може працювати з листком непрацездатності та нараховувати кошти. За електронними лікарняними з таким статусом роботодавець має сформувати на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України заяву-розрахунок на фінансування відповідного виду допомоги та надіслати її до Фонду.
“Помилково сформований”: медичний висновок, на підставі якого його було сформовано, створено з помилками. У такому разі лікар протягом 7 днів створить коректний медичний висновок, на підставі якого буде створено новий е-лікарняний, а попередній, із неточними чи некоректними даними, отримає статус “Помилково сформований”.
Виплати за такими електронними лікарняними не проводяться.
“Недійсний”: е-лікарняний, створений на підставі медичного висновку за іншою категорією, період непрацездатності за яким не виходить за межі періоду непрацездатності за раніше створеним лікарняним.
“Оплачений”: цього статусу листок непрацездатності набуває після того, як страхувальнику на спеціальний рахунок для зарахування страхових виплат надсилаються кошти для здійснення відповідних виплат застрахованій особі.
Чи необхідно працедавцю звітувати Пенсійному фонду про виплачені кошти після здійснення виплати за листками непрацездатності?
Н. Р.: Так, необхідно. Після здійснення оплати листків непрацездатності застрахованим особам роботодавець має протягом місяця відзвітувати про здійснені виплати та надіслати до Пенсійного фонду України відповідне повідомлення.
Сформувати та надіслати повідомлення про виплату коштів можна через електронний кабінет страхувальника на вебпорталі Пенсійного фонду. Після авторизації на вебпорталі страхувальник має можливість з екранної форми заяви-розрахунку, яка знаходиться в статусі “Оплачено”, сформувати таке повідомлення.
Більшість реквізитів повідомлення заповнюється автоматично. Корегуються дані керівника, головного бухгалтера та телефон страхувальника.
Реквізити форми, які заповнюються автоматично:
- номер листка непрацездатності (свідоцтва про смерть);
- серія листка непрацездатності (свідоцтва про смерть) для паперових документів;
- РНОКПП застрахованої особи;
- ПІБ застрахованої особи;
- сума за рахунок коштів Фонду за заявою-розрахунком.
Після перевірки даних повідомлення потрібно підписати та відправити до Пенсійного фонду. Якщо сума в повідомленні за всіма листками непрацездатності дорівнює профінансованій сумі, повідомленню автоматично надається статус “Прийнято”.
Чи підлягає перевірці обґрунтованість видачі листка непрацездатності?
Н. Р.: У разі виникнення сумніву щодо правомірності видачі чи продовження працівнику листка непрацездатності страхувальник може письмово звернутися до Пенсійного фонду України щодо здійснення перевірки.
Окрім звернення роботодавця, підставами для ухвалення територіальним органом Пенсійного фонду рішення щодо проведення перевірки листків непрацездатності також є:
- виявлення невідповідностей шляхом проведення ризик-орієнтованого моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Пенсійного фонду України;
- повідомлення від Національної служби здоров’я України про виявлення невідповідностей та/або застережень до даних, що містяться в медичному висновку за результатами здійснення заходів із верифікації даних в електронній системі охорони здоров’я;
- звернення застрахованої особи щодо обґрунтованості виданого їй листка непрацездатності;
- запити правоохоронних органів та рішення суду.
Чи є можливість для застрахованих осіб і роботодавців переглянути листки непрацездатності на вебпорталі Пенсійного фонду?
Н. Р.: Роботодавцю — в кабінеті страхувальника, а застрахованій особі — в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua/) надано можливість пошуку та перегляду листків непрацездатності. Для цього необхідно авторизуватися на вебпорталі за допомогою КЕП або банківської картки, у лівому боковому меню натиснути на вкладку “Мої листки непрацездатності” й обрати пункт “Листки непрацездатності”.
Таким ладом, електронний лікарняний не тільки спрощує та прискорює процес оформлення і обробки документів, але й забезпечує оперативніше отримання виплат застрахованими особами та дає можливість здійснення його перевірки як працівником, так і роботодавцем дистанційно.
Бережіть себе та користуйтеся послугами від Пенсійного фонду України навіть дистанційно!