-
Сповіщення: Увесь № 76 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Зняття з обліку суб’єктів господарювання, місцезнаходженням яких є окупована територія
Про зняття з обліку суб’єктів господарювання, місцезнаходженням яких є окупована територія, та перереєстрацію їх на іншу територію України для провадження діяльності поговоримо з виконувачем обов’язків начальника Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі Сергієм Олефіренком.
Пане Сергію, розкажіть, будь ласка, чи потрібно суб’єктам господарювання, місцезнаходженням яких є окупована територія, перереєстровуватися на іншу територію України для провадження діяльності?
С. О.: Здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами — підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється винятково після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Таку норму встановлено абз. 1 ч. 2 ст. 13 Закону України від 15.04.14 р. № 1207-VII.
Узяття на облік таких платників здійснюється за загальною процедурою, адже Податковий кодекс України не містить винятків щодо зміни місцезнаходження (місця проживання) платників податків із тимчасово окупованих російською федерацією територій на іншу територію України.
Тобто облік платників та внесення змін до облікових даних суб’єктів господарювання в органах ДПС здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР), а для осіб, які не підлягають включенню до ЄДР, передбачено подання заяви за ф. № 1-ОПП (юридичні особи) та ф. № 5-ОПП (фізичні особи).
Тож у разі фактичної зміни місцезнаходження юридичної особи або фізичної особи — підприємця така особа має здійснити державну реєстрацію зміни місцезнаходження. Водночас додатково подавати документи до контролюючих органів не потрібно.
Як знятися з податкового обліку підприємству, місцем реєстрації якого є тимчасово окупована територія?
С. О.: Процедури та дії щодо зняття з податкового обліку юридичних осіб, місцем реєстрації яких є тимчасово окупована територія України, проводяться контролюючим органом за основним місцем обліку платників податків або органом, за яким відповідно до наказу ДПС України від 28.03.2022 р. № 173 “Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС” на час дії воєнного стану закріплено виконання окремих повноважень, пов’язаних зі зняттям з обліку платників податків та єдиного внеску. Слід зазначити, що інформацію щодо виконання повноважень та комунікації з територіальними органами ДПС можна знайти за адресою: Головна/Про Службу/Структура/Те- риторіальні органи та обрати конкретний територіальний орган.
До слова, станом на 16.08.2024 р., виконання повноважень, пов’язаних зі зняттям з обліку платників податків та єдиного внеску Херсонщини, покладено на Головне управління ДПС у Полтавській області, а Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі здійснює позапланові документальні перевірки юридичних осіб.
Проведення відповідних заходів розпочинається після внесення до ЄДР запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи (для осіб, які не підлягають включенню до ЄДР, передбачено подання заяви за ф. № 8-ОПП, ф. № 7-ЄСВ, копії розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те засновницькими документами про ліквідацію та про утворення ліквідаційної комісії).
Заразом юрособа має здійснити остаточні розрахунки за податками, зборами, єдиним внеском, платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, подати звітні й інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, єдиного внеску, та виконати інші обов’язки платника податків та єдиного внеску.
Процедура зняття з податкового обліку підприємця, місцем проживання якого є тимчасово окупована територія України, така сама й юрособи?
С. О.: Після внесення до ЄДР запису про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця процедури та дії щодо зняття з обліку фізичних осіб — підприємців, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України, проводяться контролюючим органом за основним місцем обліку або за місцем перебування таких осіб у разі їх звернення до контролюючих органів із документальним підтвердженням особи та місця перебування (з певними особливостями).
Якщо говорити стисло, то після подання до державного реєстратора заяви про припинення підприємницької діяльності підприємець має надати до податкової відповідну звітність: ФОП на загальній системі оподаткування — декларацію про майновий стан і доходи, ФОПи-спрощенці — декларацію платника єдиного податку та звіт з єдиного внеску у складі зазначених декларацій. Платники ПДВ мають подати декларацію з ПДВ.
Звертаю увагу, що бізнесмени, які мають статус пенсіонера або особи з інвалідністю та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу, не подають звітності з ЄВ. Водночас у разі самостійного визначення для себе бази нарахування єдиного внеску такі особи подають відповідні додатки щодо ЄВ до декларацій.
Також треба провести остаточні розрахунки з бюджетом та закрити поточні рахунки у банку. Зі свого боку, контролюючі органі після здійснення передбачених законодавством заходів та в разі подання необхідної звітності й відсутності заборгованості з податків знімають фізособу з обліку в органах ДПС.
А документальна перевірка підприємця проводиться в разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності?
С. О.: За наявності визначених законодавством обставин для проведення документальної позапланової перевірки фізичної особи — підприємця уповноважена особа контролюючого органу ухвалює рішення про проведення перевірки, яке оформлюється наказом. Серед таких обставин — державна реєстрація припинення підприємницької діяльності ФОПа, податкова інформація, котра може свідчити про порушення вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкову службу, тощо.
Платника єдиного внеску — ФОПа знімають з обліку після проведення перевірки та здійснення остаточного розрахунку зі сплати єдиного внеску.
Бізнесу також цікаво, чи можуть вони повернути зайво сплачені суми податків та єдиного внеску, які залишилися після розрахунку з бюджетом?
С. О.: Звісно. Для повернення з бюджету надміру сплачених сум грошового зобов’язання та пені (крім ЄВ) платник податків має подати протягом 1095 днів від дня їх виникнення до територіального органу ДПС за місцем адміністрування такої суми заяву в довільній формі на паперовому або електронному носії із зазначенням напряму перерахування коштів. До заяви платник може долучити копію платіжного документа, на виконання якого надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.
Найпростіше це зробити через приватну частину сервісу ДПС “Електронний кабінет”, доступ до приватної частини якого з використанням КЕП, отриманого в будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, або через Інтегровану систему електронної ідентифікації — id.gov.ua (MobileID та BankID).
Зокрема, в режимі “Введення звітності” е-кабінету треба заповнити відповідні поля форми J/F 1302002, підписати за допомогою КЕП та надіслати її. До заяви платник може додати копію одного платіжного документа. Для цього у вкладці “Додатки” необхідно обрати опцію “Додати” документ довільного формату (F/J 1360102) та заповнити обов’язкові поля форми.
Заява на повернення зайво сплаченого ЄВ теж надається в паперовому або електронному вигляді. Її форму визначено в додатку 1 до наказу Мінфіну України від 23.07.2021 р. № 417.
Також зручно це зробити через е-кабінет, у меню “Листування з ДПС” якого потрібно прикріпити скановану заяву та додати до неї завірену копію розрахункового документа.
Ексклюзивне інтерв’ю Олефіренка Сергія — в.о. начальника Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі головному редактору газети “Все про бухгалтерський облік” Зої Слободянюк