-
Сповіщення: Увесь № 84 за 2024 р. – Газета "Все про бухгалтерський облік"
Списали кредиторську заборгованість: чи нараховувати ПДВ
Наш постачальник ліквідувався. Коли він ще був суб’єктом господарювання, ми отримали від нього товар та включили вхідний ПДВ до податкового кредиту.
Як правильно виписати податкову накладну на списання кредиторської заборгованості?
Запитання з редакційної пошти
ВІДПОВІДЬ: Потрібно виписати зведену податкову накладну в періоді списання кредиторської заборгованості. Розповімо про це детально.
На бухгалтерському сленгу заборгованість за отриманими, але не оплаченими товарами класифікують як грошову кредиторську заборгованість. А той факт, що постачальника ліквідовано як суб’єкта господарювання, позбавляє покупця можливості погасити своє зобов’язання перед ним. Себто придбані товари залишаться неоплаченими, а грошова кредиторка за ними отримує статус безнадійної.
На переконання податківців, якщо покупки стають безоплатно отриманими, то покупець втрачає право на податковий кредит за ними, адже не виконується одна з умов для формування податкового кредиту, передбачених п. 198.3 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) — немає придбання.
Щоб знівелювати такий податковий кредит, потрібно застосувати норми п. 198.5 ПКУ та нарахувати умовний ПДВ.
Під час списання безнадійної заборгованості базу оподаткування для нарахування умовного ПДВ визначають на рівні вартості придбання товарів/послуг. Тобто найточнішим джерелом інформації про базу оподаткування та, відповідно, суму ПДВ, котру слід нарахувати, є вхідна податкова накладна від постачальника, на підставі якої свого часу показали податковий кредит.
Нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання потрібно за аналогією, як під час використання товарів/послуг у негоспдіяльності, попри те, що безоплатні товари напевно були спрямовані до оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності.
Умовний ПДВ нараховують у зведеній податковій накладній (п. 11 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307). Себто дата складання цього документа повинна бути не пізніше останнього дня місяця, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості.
У верхньому лівому полі у графі “Зведена податкова накладна” зазначають код ознаки 1, а тип причини невидачі покупцю — 13 “Складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності”. У графі “Отримувач (покупець)” платник податку фіксує своє найменування (ПІБ). У рядку “Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)” слід поставити умовний ІПН “600000000000”, а рядка “Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта” не заповнюють.
У табличній частині у графі 3 “Опис (номенклатура) товарів/послуг, вартість чи кількість яких коригується” проставляють, зазначають, фіксують дату складання і порядковий номер вхідної податкової накладної, на підставі якої відображали податковий кредит. Також заповнюють графу 4 — умовне позначення одиниці вимірювання “грн” і графи 10, 11 — обсяг постачання та сума ПДВ, відповідно. Інші графи лишають незаповненими.
Нараховані таким ладом компенсуючі податкові зобов’язання записують до рядка 4.1, 4.2 або 4.3 декларації з ПДВ — залежно від ставки, за якою нараховували умовний ПДВ.
Наталія ВОЛОШИНА,
консультант газети “Все про бухгалтерський облік”