Директор приватного підприємства помер: як оформити припинення трудових відносин
СИТУАЦІЯ. Як оформити припинення трудових відносин з директором приватного підприємства у зв’язку з його смертю? Він же був й одноосібним власником. Як припинення трудових відносин показати в Об’єднаній звітності? Які виплати потрібно нарахувати (зарплата, компенсація за невикористану відпустку) та кому їх виплатити? Свідоцтво про смерть уже є, але поки немає директора і власника. Чи правильно буде видати наказ про припинення трудових відносин тоді, коли вже буде новий директор, і тоді ж виплатити належні суми? Як цей час табелювати померлого? Чи правильно я зрозуміла, що дружина померлого має звернутися про виплату їй цих сум? Чи може звернутися, до прикладу, дорослий син, який займався похованням батька? Допомога на поховання — що це за виплата? Її виплачує ПФУ? А роботодавець зобов’язаний виплатити якусь допомогу чи ні?
Ситуація складна, адже смерть одноосібного засновника й директора підприємства фактично може призупинити діяльність цього підприємства на певний час. Розглянемо основні аспекти.
1. Юридичний аспект
Найперше — треба визначитися, хто з посадових осіб підприємства уповноважений виконувати обов’язки директора в разі його відсутності. Це може бути зазначено у статуті підприємства, посадових інструкціях працівників підприємства або оформлено окремим дорученням самим директором. Якщо така посадова особа є, тоді все простіше — є можливість видати наказ про припинення трудових відносин та провести остаточний розрахунок. Якщо такої особи катма, ситуація ускладнюється, адже розпоряджатися підприємством зможе тільки спадкоємець (спадкоємці). А отже, чекати потрібно щонайменше 6 місяців.
Олена ГАБРУК,
незалежний консультант з оподаткування та кадрів, м. Київ